Derde begint goed

Het derde team is het seizoen goed begonnen. Tegen het sterke Oosten Toren 3 werd een nipte overwinning geboekt. Frans sleepte het beslissende punt binnen (ondanks een nieuwe spelregel), maar het was vooral een overwinning van de lagere borden.

Oosten toren 3 1613 Espion 3 1572 3½-4½
1. Peter van de Merwe 1809 Frank Steensma 1609 1 – 0
2. Bert Kaizer 1763 Harrie Boom 1622 1 – 0
3. Gerard Driessen 1673 Mart Ran 1660 1 – 0
4. Fred Bergen 1679 Frans Kerkhoff 1540 0 – 1
5. Ton Reijntjes 1630 Willem Alpherts 1590 0 – 1
6. Marcel Duijm 1551 Klaas Been 1516 0 – 1
7. Jacques Meulmeester 1403 Ton van der Eyden 1591 ½ – ½
8. Ruben Eusman 1395 Mick Vaassen 1444 0 – 1

2 reacties op “Derde begint goed

  1. De (achteraf onterecht en verkeerd) toegepaste nieuwe spelregel betreft G4, zie hieronder.
    Onterecht omdat niet voldaan werd aan het vereiste in G2 en omdat de speler die de claim indiende niet aan zet was. Verkeerd omdat Frans geen 2 minuten extra tijd heeft gekregen toen de partij werd voortgezet.

    FIDE Regels voor het Schaakspel 2014, Aanhangsel G Versneld beëindigen
    G1: ‘Versneld beëindigen’ betreft de periode van een partij waarin alle resterende zetten moeten worden voltooid in een beperkte tijd.
    G2: Voor aanvang van een wedstrijd moet aangekondigd worden of dit aanhangsel van kracht is of niet en of artikel G4 dan wel G5 wordt toegepast.
    G3: Dit aanhangsel kan alleen van kracht zijn op partijen die vallen onder de normale regels of onder de Regels voor Rapidschaak zonder toegevoegde tijd per zet en niet op partijen onder de Regels voor Snelschaak.
    G4: Als de aan zet zijnde speler minder dan twee minuten op zijn klok over heeft, dan mag hij, zo mogelijk, verzoeken om over te gaan op een niet-opsparende of wel-opsparende tijdsinstelling met 5 extra seconden per zet voor beide spelers. Dit is ook een remiseaanbod/-voorstel. Als dit remisevoorstel wordt afgewezen en de arbiter gaat akkoord met het eerder genoemde verzoek dan moet die extra tijd op de schaakklok worden ingesteld. De tegenstander krijgt 2 minuten extra tijd en de partij wordt voortgezet.
    G5: Als artikel G4 niet van kracht is en de aan zet zijnde speler minder dan twee minuten op zijn klok over heeft, dan mag hij remise claimen voor zijn vlag valt. Hij moet de arbiter waarschuwen en mag de schaakklok stilzetten (zie artikel 6.12b). Hij mag claimen dat het niet mogelijk is dat zijn tegenstander op een normale manier kan winnen en/of dat zijn tegenstander geen poging doet de partij op een normale manier te winnen. …

    1. SGA competitiereglement:

      Artikel 13

      3) In afwijking van het in het eerste lid gestelde, is onderdeel G5 van aanhangsel G niet van toepassing waarmee G4 automatisch van toepassing verklaard is. Wanneer de tegenstander niet akkoord gaat met het automatische remiseaanbod dient de wedstrijdleider over te gaan tot het toekennen van extra tijd in alle gevallen.

Geef een reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.